BLOG 12: TSJAKKA?

 

De kracht van positieve gedachten

 

Mijn blog over complimenten One compliment a day, keeps the doctor away (deel 2) (https://www.ry-acting.nl/nw-25537-7-3810167/nieuws/blog_8_one_compliment_a_day_keeps_the_doctor_away_deel_2.html) sloot ik af met de zin; ‘Nog even en ik ga ‘Tjakka!’ tegen mezelf roepen’. Die blog ging over de kracht van een compliment en de mogelijkheid om een compliment te vragen, op het moment dat je de behoefte hebt om iets positiefs te horen. Daarin stipte ik ook aan, dat je jezelf complimenten kunt geven. 

 

Nu heb jullie misschien al door: ik ben vrij nuchter. Ook zo opgevoed. Typisch gevalletje: beide benen op de grond, ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ en iets als borstklopperij, daar deden wij thuis niet aan. Best een eind weg van ‘Tsjakka!’.

Aan het eind van deze blog is het dan ook niet mijn bedoeling dat we met z’n allen ‘Tsjakka!’ gaan roepen (tenzij je daar zelf echt heel erg blij van wordt). Wat ik wel heel graag met je zou doen, is even onder de loep nemen hoe jij tegen jezelf praat. 

 

Want weet je wat bijzonder is, in onze gedachten zijn we vaak heel hard en streng tegen onszelf. In gedachten zeggen we dingen, die je misschien wel nooit tegen een ander zou zeggen. Ga maar eens na bij jezelf; wat zei jij (in gedachten) tegen jezelf bij de laatste fout die je maakte?

Ik weet in ieder geval, dat ik tegen mezelf lang niet zo leuk ben, als tegen anderen. Als ik voor de zoveelste keer iets laat vallen (ik kan nogal onhandig zijn), zeg ik in gedachten: ‘Ry, wat doe je nou? Let nou toch eens op kluns!’ of als ik een smash totaal mis bij een tenniswedstrijd, krijg ik er intern echt van langs, compleet met vloekwoorden en al. 

 

Het gekke is, dat ik zoiets nooit tegen een ander zou zeggen. En dat ik ook weet, dat het me niet motiveert. Ik ga er niet harder van lopen. En ook zeker niet beter van presteren. Het is echt niet zo, dat ik door eens goed boos op mezelf te worden, de volgende keer iets niet laat vallen of die smash wel raak sla. 

Ik weet dat als ik mezelf zou willen stimuleren tot beter gedrag, het juist beter is om wat zachtaardiger tegen mezelf te zijn. In plaats van mezelf te straffen, kan ik beter op positieve, aanmoedigende manier tegen mezelf praten. Compassievol, noemen ze dat ook wel eens. Compassievol zijn, betekent niet, dat je alles accepteert van jezelf of van een ander. Dat je geen fouten meer ziet of toegeeft, of dat alles maar goed is. 

Compassie hebben met jezelf, betekent dat je jezelf vergeeft als er iets fout gaat. En dat je zo tegen jezelf praat, als je tegen een goede vriend(in) zou doen. Dat betekent, geen scheldwoorden en uitvergrotingen (‘Je doet ook altijd…’, ‘Kan je dan nooit eens..’) en een vriendelijke, begripvolle toon.

 

Natuurlijk is het wel goed om jezelf tips te geven, kijken naar wat er beter kan. Als ik teveel in mijn handen neem, is het gerust handig om te denken, dat ik de volgende keer beter twee keer kan lopen. En als mijn voorbereiding niet goed was voor die smash, is het zeker handig om de volgende keer extra aandacht te besteden aan mijn voetenwerk en techniek. 

 

Dat dat op zo’n moment nog niet altijd lukt, kan ik me best voorstellen. Compassievol zijn op een moment dat het ‘mis’ gaat, is ook wel gelijk een van de moeilijkste situaties.

Wat makkelijker is om mee te beginnen, is met het vinden van een goede affirmatie voor jezelf. Affirmaties zijn zinnen, die je tegen jezelf kunt zeggen. Deze zinnen kun je met regelmaat herhalen en geven je kracht, rust of zelfvertrouwen, net wat jij nodig hebt. Sommigen zien het als een soort mantra.

 

Nou ben ik dus vrij nuchter, ‘Tjakka’ is voor mij een brug te ver. Inmiddels heb ik wel een aantal zinnen gevonden, die goed bij mij passen. Graag deel ik ze, misschien heb jij er ook iets aan. 

‘Alles komt goed. En als het niet goed komt, komt het later goed’ *

‘Ik ben goed zoals ik ben.’

‘Ik ben lief voor mezelf.’

‘Wie niet waagt, wie niet wint.’

‘Wat op mijn pad komt, moet op mijn pad zijn.’

 

Welke zin voor jou werkt, is per persoon afhankelijk. Soms is het even zoeken, voor je een zin (of zinnen) hebt gevonden, die echt goed bij je passen. Mijn ervaring is, dat ze goed werken als ze positief geformuleerd zijn en inspelen op iets wat voor jou belangrijk is. Er zijn er zat te vinden online. En er zijn ook hele leuke kaartspellen van te koop. En zelfs ook specifiek voor kinderen. Want natuurlijk werken affirmaties ook goed bij kinderen.

 

Nu hoef je echt niet iets te kopen om affirmaties te gaan gebruiken. Je kunt er gewoon een kiezen om tegen jezelf of tegen je kind te gaan zeggen. Of een leuke uitprinten en ophangen in huis. Gewoon doen. Want hoe fijn is het, als je jezelf (en anderen) deze positieve gedachten kunt meegeven.

 

* Ik heb mijn favoriete affirmatie in een gedichtje verwerkt, voor als ik het zelf even lastig heb. (zie hierboven)

 

life-862985 life-862985
Na de regen Na de regen